Formada, sizga mos keladigan bayonot raqamining yoniga «+» qo’ying, agar bo’lmasa, «-» qo’ying. Agar shubhangiz bo’lsa, «?» Qo’ying
Ч | Т | П | З | И |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
- Men o’simliklar, hayvonlar haqida g’amxo’rlik qilishdan mamnunman
- Men uzoq vaqt davomida biror narsa qila olaman
- Men muzeylarga, teatrlarga, ko’rgazmalarga borishni yaxshi ko’raman
- Men hisoblashni, biror narsani chizishni yoqtiraman
- Odamlar bilan osonlikcha uchrashish
- Men o’simliklar, hayvonlar to’g’risida osongina o’qiyman
- Mening texnik ijodkorligim odatda o’rtoqlarim, oqsoqollar uchun qiziqarli
- Odatda yozishda ozgina xato qilaman.
- Do’stlar meni badiiy iste’dodga ega deb o’ylashadi
- Men turli xil odamlar bilan muloqot qilishni yaxshi ko’raman
- Men o’simliklar yoki hayvonlar bilan o’zimni yolg’iz his qilaman.
- Men spektakllarda, konsertlarda qatnashaman.
- Men mexanizmlar, qurilmalar, mashinalar qurilmasi haqida o’qishni yaxshi ko’raman
- Men jumboqlarni, vazifalarni, jumboqlarni uzoq vaqt davomida hal qila olaman
- Odamlar o’rtasidagi farqlarni osonlikcha hal qiling
- Men o’simliklar va hayvonlarning holatini his qilaman deb o’ylayman
- Texnologiya bilan ishlash qobiliyatim borligiga ishoning
- Men o’z fikrlarimni yozma ravishda aniq etkaza olaman
- Do’stlarimga qanday qilib kuylashim, raqsga tushishim, rasm chizishim, she’r yozishim yoqadi (hech bo’lmaganda bittasi)
- Men deyarli hech qachon hech kim bilan janjallashmayman.
- Men o’simliklar yoki hayvonlarni bajonidil kuzataman
- Men mexanizmlar, qurilmalar tuzilishini tushunishni yaxshi ko’raman
- Men chet tillarini juda qiynalmasdan o’rganaman
- Men mahorat sirlarini tushunishga harakat qilaman va rasm, musiqa va boshqalarda o’z kuchimni sinab ko’raman.
- Hatto begonalarga ham yordam berish ko’pincha men bilan sodir bo’ladi
Natijalarni qayta ishlash. Har bir ustun uchun ortiqcha ballar yig’indisini hisoblang. Eng katta miqdor sizga P (tabiat), T (texnika), Z (belgi), I (san’at), H (odam) harflari bilan ko’rsatilgan siz uchun eng mos bo’lgan kasb turini bildiradi. 5 ball ishning beshta mavzusidan biriga aniq qiziqish bildiradi. Plyuslarning etishmasligi bu ish mavzusiga qiziqishning yo’qligini anglatadi. Eng yuqori ball to’plagan uchta ishni yozing.
Hozirgina amal qilgan texnikangiz professional qiziqishlaringizga asoslanadi. Qiziqishlar mazmuni, chuqurligi, davomiyligi bilan farq qiladi. Barqaror manfaatlar inson hayotini yorqin va voqealarga boy qiladi. Barcha muhim kasbiy yutuqlar qiziqishlardan kelib chiqib, ular qulay sharoitlarda maylga aylandi.
- Sizningcha, manfaatlarni boshqarish mumkinmi?
Bolalarga Mark Tvenning «Tom Soyerning sarguzashtlari» romanidan parchani o’qing yoki filmning bir qismini namoyish eting. Rol o’qish mumkin
- Tom qanday qilib bolalarni devorlarni oqartirish katta sharaf va kamdan-kam zavq ekanligiga ishontira oldi?
Shunday qilib, o’zingizning yoki birovning manfaatlarini boshqarish uchun siz quyidagi shartlarga rioya qilishingiz kerak:
1) ixtiyoriylik — inson o’zi belgilagan maqsadlarga boshqalar qo’ygan maqsadlarga qaraganda osonroq erishiladi;
2) bosqichma-bosqichlik — harakatlarni dozalash kerak, ularni asta-sekin oshirib borish;
3) ijobiy his-tuyg’ular — «yoqimli bo’lish arafasidagi harakat» — bu masala og’irlikda emas, balki quvonchda bo’lsa, shug’ullanish kerak.
«KASB»
… Ota o’g’liga Qadimgi Yunonistonning qahramonlari haqida afsonalarni tez-tez aytib berdi, Gomerni ovoz chiqarib o’qing. Bir marta u o’g’liga «Jahon tarixi bolalar uchun» rasmli sovg’asini berdi. U erda Troyning alanga bilan o’ralgan surati bor edi. «Bu shahar qayerda joylashgan?» — deb so’radi bola. «Buni hech kim bilmaydi, — javob qildi ota. — Men ulg’ayganimda uni topaman!» davomida u o’nta xorijiy tilni o’rgandi. Dunyo bo’ylab sayohat qildi. U bir nechta kitoblar yozgan. Millioner bo’ldi. To’satdan, 46 yoshida u hamma narsani tashlab, arxeologiyaga qiziqib qoldi.
U uyqusiz va dam olmasdan ishladi, butun kuchini va jamg’armalarini o’z orzusiga berib, bezgakni, ishchilarning murosasizligini, butun dunyo olimlarining ishonchsizligi va masxarasini engdi. U tom ma’noda bolalik taassurotlarini kuzatdi: u Gomer — xitob qildi o’g’li.
14 yoshidan u do’konda shogird bo’lgan, keyin kemada kabinada o’tirgan bola. Muxbir, buxgalter, o’z savdo uyining asoschisi, bank egasi. Uch yil
ko’rsatgan joyni qazishni boshladi. 250 ming kubometr erni buzib tashladilar. Va ertak haqiqatga aylandi. Geynrix Shliemannning qo’llari to’rt ming yil davomida yerda yotgan shohlarning xazinalarini ushlab turardi.
Oddiy nuqtai nazardan qaraganda, Shliemannning xatti-harakati eksantrikdir. Axir u baxt uchun zarur bo’lgan barcha narsalarga ega edi — «jamiyatdagi mavqei va boyligi». Ammo bu uning uchun etarli bo’lmagandir. Bunday holda, lavozim va boylik faqat maqsadga erishish vositasi bo’lgan, maqsad emas. Tasavvur qiling, bu qirq yillik mashaqqatli mehnat bo’lmagan, Shlyemannga boyib ketishga imkon beradigan bu bebaho professional va hayotiy tajriba bo’lmagan.
Va Troya topmoqchi bo’lgan bola bor edi. Kattalar odatda bolalikdagi xayollarini tabassum yoki xijolat bilan eslashadi. Yoshi ulg’aygan sayin orzular tarqaladi, agar ularni Shlimannikidek doimiy qiziqish qo’llab-quvvatlamasa. Qiziqish qobiliyatlarni ochib berishga, maqsad yo’lidagi to’siqlarni engishga yordam beradi.
Qiziqishlar mazmuni (adabiyot, musiqa, texnika, hayvonlarga qiziqish, ranglar, kompyuter o’yinlari, kiyim dizayni va boshqalar), chuqurligi va davomiyligi bilan ajralib turadi. Qiziqish qobiliyati odamning temperament xususiyatlari bilan bog’liq: melankolik va flegmatik odamlar orasida qiziqishlar odatda barqarorroq va chuqurroqdir. Ammo xolerik va сангвиник odamlar kengroq manfaatlarga ega.
Bolaning manfaatlari ota-onalarning rejalariga zid bo’lgan holatlar mavjud.
«Sizning xayolingizda faqat otish, itlar bilan ov qilish va kalamushlarni ovlash bor, siz butun oilaning sharmandasi bo’lasiz», dedi janob Darvin o’g’li Charlzni sharmanda qildi.
Buyuk odamlarning aksariyati — olimlar, yozuvchilar, bastakorlar, rassomlar bolaligidanoq ilm-fan, adabiyot, musiqa va tasviriy san’atni o’rganishga qiziqish va moyillik ko’rsatdilar. Ammo bu qiziqish yo’qdan paydo bo’lmagan. Qiziqishlarning shakllanishiga atrof-muhit, tarbiya va ta’lim ta’sir ko’rsatadi. Har bir insonning o’ziga xos «dasturi» bor, uni psixologlar hayot ssenariysi deb atashadi. Ssenariy erta bolalik davrida, asosan, ota-onalarning ta’siri ostida shakllanadi. Quyidagi texnika sizga qiziqishlaringizni aniqlashda yordam beradi.
«KASB» usuli
Agar sizga aytilgan narsani qilishni yoqtirsangiz, shakldagi savol raqamining yoniga plyus qo’ying, agar sizga yoqmasa, minus qo’ying. Barcha savollarga qanchalik samimiy javob bersangiz, natija shunchalik aniq bo’ladi.
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
Menga yoqadi …
- Fizika va matematika sohasidagi kashfiyotlar haqida ma’lumot oling.
- O’simliklar va hayvonlar hayoti haqidagi dasturlarni tomosha qiling.
- Elektr jihozlarining qurilmasini aniqlang.
- Ilmiy-ommabop texnik jurnallarni o’qing.
- Turli mamlakatlardagi odamlar hayoti haqidagi dasturlarni tomosha qiling.
- Ko’rgazmalar, kontsertlar, tomoshalarda bo’ling.
- Uydagi va chet eldagi voqealarni muhokama qiling va tahlil qiling.
- Hamshira, shifokor ishiga rioya qiling.
- Uyda, sinfda, maktabda qulaylik va tartibni yaratish.
- Urushlar va janglar haqida kitoblarni o’qing va filmlarni tomosha qiling.
- Matematik hisob-kitoblar va hisob-kitoblar bilan shug’ullaning.
- Kimyo va biologiya sohasidagi kashfiyotlar haqida ma’lumot oling.
- Maishiy elektr jihozlarini ta’mirlash.
- Texnik ko’rgazmalarga tashrif buyuring, fan va texnika yutuqlari bilan tanishing.
- Piyoda sayr qiling, o’rganilmagan yangi joylarga tashrif buyuring.
- Kitoblar, filmlar, konsertlar haqidagi sharh va maqolalarni o’qing.
- Maktab, shaharning jamoat hayotida ishtirok etish.
- Sinfdoshlarga o’quv materialini tushuntiring.
- Uy ishlarini mustaqil ravishda bajaring.
- Kundalik rejimga rioya qiling, sog’lom turmush tarzini olib boring.
- Fizikadan tajribalar o’tkazing.
- Hayvonlarga, o’simliklarga g’amxo’rlik qiling.
- Elektron va radiotexnika haqida maqolalarni o’qing.
- Soatlar, qulflar, velosipedlarni yig’ing va ta’mirlang.
- Toshlarni, minerallarni to’plang.
- Kundalik tuting, she’rlar va hikoyalar yozing.
- Mashhur siyosatchilarning tarjimai hollarini, tarixiy kitoblarni o’qing.
- Bolalar bilan o’ynang, kichik o’quvchilarga uy vazifalarini bajarishda yordam bering.
- Uy uchun mahsulot sotib oling, xarajatlarni hisobga oling.
- Urush o’yinlarida, kampaniyalarda ishtirok eting.
- Fizika va matematikani maktab dasturidan ortiqcha bajaring.
- Tabiat hodisalariga e’tibor bering va tushuntiring.
- Kompyuterlarni yig’ish va ta’mirlash.
- Chizmalar, diagrammalar, grafikalar, shu jumladan kompyuterda yarating.
- Geografik va geologik ekspeditsiyalarda qatnashish.
- Do’stlaringizga o’qigan kitoblaringiz, ko’rgan filmlaringiz va sahna asarlari haqida aytib bering.
- Mamlakatdagi va chet eldagi siyosiy hayotni kuzatib boring
- Agar yosh bolalar yoki yaqinlaringiz kasal bo’lsa, ularga g’amxo’rlik qiling.
- Pul ishlash yo’llarini qidirib toping.
- Jismoniy tarbiya va sport bilan shug’ullaning.
- Fizika va matematika olimpiadalarida qatnashish.
- Kimyo va biologiya bo’yicha laboratoriya tajribalarini o’tkazing.
- Elektr jihozlarining printsiplarini tushunib oling.
- Turli xil mexanizmlarning ishlash tamoyillarini tushunib oling.
- Geografik va geologik xaritalarni «o’qing».
- Spektakllarda, konsertlarda ishtirok eting.
- Boshqa mamlakatlar siyosati va iqtisodiyotini o’rganing.
- Inson xulq-atvorining sabablarini, inson tanasining tuzilishini o’rganing.
- Topilgan pulni uy byudjetiga sarflang.
- Sport musobaqalarida qatnashish.
Natijalarni qayta ishlash. O’n ustunning har biridagi ortiqcha sonlarni hisoblang. O’nta ustun kasbiy faoliyatning mumkin bo’lgan o’nta yo’nalishini aks ettiradi:
I — fizika va matematika;
II — kimyo va biologiya;
III — radiotexnika va elektronika;
IV — mexanika va dizayn;
V — geografiya va geologiya;
VI — adabiyot va san’at;
VII — tarix va siyosat;
VIII — pedagogika va tibbiyot;
IX — tadbirkorlik va uy xo’jaligi;
X — sport va harbiy ishlar.
Maksimal ball — besh — mavzuga yoki faoliyat turiga aniq qiziqish bildiradi. Agar biron bir ustundagi ballar yig’indisi ikki baldan oshmasa, unda sizning professional qiziqishlaringiz hali shakllanmagan.
Barcha muhim kasbiy yutuqlar giyohvandlikka aylangan qiziqishlardan o’sdi.
Qiziqishlar — bu «men xohlayman», va moyillik «men qila olaman» uchun birinchi qadamdir.
Eslatma. Yigitlar ballar sonini hisoblaganda, ularga har bir chiziq professional faoliyat yo’nalishi ekanligini ayting (aslida o’nta o’qitish profillari). Qancha ochko bo’lsa, ushbu faoliyat turiga qiziqish shunchalik yuqori bo’ladi. Birinchi, ikkinchi va boshqalarda eng ko’p ochko to’plaganlardan qo’llarini ko’tarishlarini so’rang. faqat shu tarozi ma’nosini ochib beradi. Siz bolalardan ushbu tarozilar nimani anglatishini taxmin qilishlarini so’rashingiz mumkin. Kimning natijalari o’zlari haqidagi o’zlarining g’oyalariga to’g’ri kelganligini so’rang. «Uyg’unlashganlar» xursand bo’lishadi. Metodika natijalari kimga ularning manfaatlariga to’g’ri kelmaganligini so’rash va bu yanada qimmatli natija ekanligiga aniqlik kiritish muhim, chunki bu yangi imkoniyat va imkoniyatlarni ochib beradi, o’z g’oyasini kengaytiradi. Har bir sinfda barcha fanlarga unchalik qiziqmaydigan bolalar bor. Bitta metodikaga binoan ma’lum xulosalar chiqarish mumkin emasligiga qaramay, bu bolalarga e’tibor berish kerak, chunki ular o’zlarining qadr-qimmati, motivatsiyasi pastligi bilan bog’liq muammolarga duch kelishlari mumkin. Ko’p tarozida yuqori ball to’plagan talabalar ko’pincha boshqa qiyinchiliklarni boshdan kechirishadi — ular bir nechta variantni tanlay olmaydilar. Guruh maslahati har kimga yordam bera olmaydi — murakkabroq holatlar mavjud, ular bilan faqat psixolog individual maslahatlashuvi davomida shug’ullanish mumkin. Ushbu texnikada ishlash natijalari profil darslarini tugatishda hisobga olinishi mumkin.