Besh yil ichida bitiruvchilar «qayta qurish»dan keyin tug’ilgan bolalar edi. Ular allaqachon boshqacha, ammo hali «begona»emas. Va biz yashayotgan mamlakat allaqachon boshqacha. Shuning uchun an’anaviy dasturlar, texnikalar va usullar ishlamaydi. Agar biz hech bo’lmaganda e’tibor va tushunishga umid qilsak, ba’zi tajribalarni etkazish haqida gapirmasak, birinchi navbatda, biz o’rgatadigan narsalarga ishonishimiz kerak. Ko’pgina dasturlarning muammolari shundaki, bolalar o’zlarining yolg’onlarini aniq his qilishadi. Bu, ayniqsa, ijtimoiy jihatdan ma’qullangan, lekin o’rnatish va qiymatning hayotidan ajralib turadigan professional o’z taqdirini belgilash dasturlari bilan bog’liq. Bu esa, bolalarni haydovchilar tomonidan kuzatilmaydigan yo’l qoidalariga rioya qilishni o’rgatish kabi.
Nima qilish kerak? Uydan chiqmaslik yoki biron bir qoidaga amal qilmaslik kerakmi? Na boshqa, na boshqa. Faqat qarash, o’ylash va qaror qabul qilish. Zamonaviy professional o’z taqdirini o’zi belgilash dasturi nafaqat «tanlov texnologiyasi» haqida, balki har bir kishi o’z tanlovi uchun mas’uliyatni o’z zimmasiga olishi, kasb tanlashda axloqiy nuqtai nazarni pragmatik va maqsadli odamlarning yangi avlodi uchun muhim bo’lgan oqilona dalillar bilan to’ldirishi kerak.
10-11 sinflarida Profil ta’limiga o’tish natijasida ko’pchilik bolalarning ta’limi to’qqiz sinfga to’g’ri keladi. Maktab, ayniqsa, hayotiy ko’rsatmalarga muhtoj bo’lgan davrda keraksiz bolalarni «siqib chiqaradi». Shunday qilib, «professional o’z taqdirini o’zi belgilash va martaba» kursi va «professional muvaffaqiyat texnologiyasi» darsligi 10-11 sinflariga etib bormaydi. «Psixologiya va kasb tanlash» dasturi professor S. N. Chistyakova rahbarligida Rao olimlarining ijodiy jamoasi tomonidan ishlab chiqilgan kursni takrorlamaydi, chunki u boshqa vazifalarni qo’yadi.
«Psixologiya va kasb tanlash» dasturi bo’yicha darslarda o’z-o’zini tashxislash jarayonida o’quvchilar o’zlarining psixologik xususiyatlarini o’rganadilar, turli xil xatti-harakatlarni «sinab ko’rishadi» va ularning samaradorligini baholaydilar. Psixologik va pedagogik vositalar bilan biz ta’lim profilini tanlash maydonini yaratamiz va o’quvchilarning professional va shaxsiy salohiyati haqidagi bilimlari asosida ushbu tanlovga psixologik tayyorgarligini shakllantiramiz.
Barcha talabalar darslarda va uyda bajarishi kerak bo’lgan blankalar, so’rovnomalarning matnlari va topshiriqlari bilan ishlaydigan daftarlarga ega bo’lishlari uchun sinflar to’liq bo’lishi mumkin. O’qituvchi uchun qo’llanma barcha darslarning taxminiy xulosasini kerakli tushuntirishlar va sharhlar bilan, shuningdek, savollarga javoblar (to’g’ri javoblar qalin) bilan o’z ichiga oladi. Darslarga material tanlashda men ortiqcha ma’lumot printsipiga rioya qildim, shuning uchun bolalar dars uchun barcha vazifalarni bajarish uchun vaqt topa olmasalar, hech qanday dahshatli narsa bo’lmaydi.
Aytish kerakki, ushbu mashg’ulotlar davomida barcha talabalar o’z-o’zini hurmat qilishni o’zgartiradilar va shaxsiy tajriba bilan shakllantirilgan va qo’llab-quvvatlanadigan ustuvorliklar va qadriyatlar keskin o’zgaradi. Ko’p narsa o’qituvchining shaxsiyatiga, oilaviy tarbiya uslubiga, ta’lim muassasasining muhitiga bog’liq. Ishonchim komilki, ushbu dasturda ishlaydigan o’qituvchilar va psixologlar uning imkoniyatlarini ko’rishadi va rivojlantiradilar.
Psixologiya va kasb tanlash » dasturi bo’yicha mashg’ulotlar rejasi»
I chorak. Mening imkoniyatlarim haqida nima bilaman
1 dars. O’z-o’zini hurmat qilish va da’vo darajasi.
2 dars. Temperament va kasb. Temperamentni aniqlash.
3 dars. His-tuyg’ular va his-tuyg’ular. Tuyg’u sinovi. Shning kelib chiqishi.
4 dars. Stress nima?
5 dars. Fikrlash turini aniqlash.
6 dars. E’tibor va xotira.
7 dars. Ichki erkinlik darajasi.
8 dars. «Mening qobiliyatim haqida nimalarni bilaman»mavzusida umumlashtiruvchi dars.
II chorak. Kasblar haqida nima bilaman
9 dars. Kasblarni tasniflash. Kasbingizning belgilari.
10 dars. Kasbingizning formulasi. Kasb-hunar, mutaxassislik, lavozim.
11 dars. Kelajak kasbining turini aniqlash.
12 dars. Kasb tanlashda qiziqish va moyillik.
13 dars. Shaxsning professional turini aniqlash.
14 dars. Professional jihatdan muhim fazilatlar.
15 dars. Kasb va sog’liq.
16 dars. «Kasblar haqida nimalarni bilaman»mavzusida umumlashtiruvchi dars.
III chorak. Qobiliyat va professional fitnes.
17 dars. Qobiliyatlar umumiy va maxsus. Amaliy faoliyat qobiliyatlari.
18 dars. Intellektual faoliyat qobiliyatlari.
19 dars. Ijtimoiy turdagi kasblarga qobiliyat.
20 dars. Ofis faoliyati uchun qobiliyat.
21 dars. Tadbirkorlik faoliyati qobiliyati.
22 dars. Estetik qobiliyat.
23 dars. Professional fitness darajalari.
24 dars. «Qobiliyat va kasbiy fitnes» mavzusida umumlashtiruvchi dars.
IV chorak. Professional martaba rejalashtirish
25 dars. Motivlar va ehtiyojlar.
26 dars. Kasb tanlashda xatolar.
27 dars. Zamonaviy mehnat bozori.
28 dars. Kasb-hunar olish yo’llari.
29 dars. O’z-o’zini tanishtirish qobiliyatlari.
30 dars. Kasb tanlash strategiyasi.
31 dars. «Kasbiy martaba rejalashtirish»mavzusida umumlashtiruvchi dars.
32 dars. Yakuniy dars — «mening kelajak kasbim»konferentsiyasi.